Nowe Miasto - "Bezpieczny Senior" podczas wakacji
21 czerwca br. policjanci z Komisariatu Policji Poznań Nowe Miasto przeprowadzili wspólnie ze Strażą Pożarną spotkanie z seniorami w Maltańskim Centrum Pomocy „Komandoria” w Poznaniu w celu uświadomienia najstarszej grupy społeczeństwa na temat metod działania oszustów na tzw. „legendę”.
Od 2014 roku poznańscy policjanci realizują program prewencyjny pn: „Bezpieczne Życie Seniorów”. Mając na względzie troskę o bezpieczeństwo seniorów, dążąc do wsparcia ich aktywności przy współpracy wielu instytucji i podmiotów działających w obszarze pomocy osobom starszym policjanci organizują oraz przeprowadzają różnego rodzaju spotkania, przedsięwzięcia oraz działania mające na celu uświadomienie osób starszych na temat zagrożeń w szczególności związanych z wieloma oszustwami i kradzieżami mieszkaniowymi na tzw.: „legendę”.
W tym w dniu 21 czerwca br. celu funkcjonariusz Zespołu Profilaktyki Społecznej Komisariatu Policji Poznań Nowe Miasto wspólnie z funkcjonariuszem Państwowej Straży Pożarnej JRG 3 w Antoninku uczestniczyli w spotkaniu tematycznym pn: „Bezpieczny Senior”, które zostało zorganizowane przy współpracy z Fundacją dla Seniorów w Maltańskim Centrum Pomocy „Komandoria”.
W trakcie spotkania funkcjonariusz policji uświadamiał uczestników na temat metod działania oszustów min. szczegółowo opisując metodę jaką posługują się sprawcy na tzw. „wnuczka”, „oficera Policji”, „na urzędnika”, czy też symulując wypadek drogowy, z udziałem członka rodziny lub bliskiego znajomego. Informował seniorów jak mają zachowywać się w sytuacji zagrożenia, na co mają zwracać szczególną uwagę oraz jakie symptomy mogą wzbudzać w nich pierwsze podejrzenie, że sytuacja może być nierealna.
Ponadto omówił zasady bezpieczeństwa w domu związane z wizytą obcych osób oraz postępowania w przypadku pojawienia się nieznajomych, którzy proponują zakup produktów w „niskich cenach” lub podpisanie umowy na „atrakcyjnych warunkach”. Informował o właściwym zabezpieczeniu mienia w miejscach publicznych, środkach transportu publicznego z uwagi na działalność kieszonkowców oraz zaprezentował sposób postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia lub życia w przypadku napaści, cz też rabunku.
W dalszej części spotkania przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej omówił algorytm, jak prawidłowo powinno wyglądać zgłoszenie na numer alarmowy, co powinna zawierać informacja przekazana dyspozytorowi oraz jak udzielić pierwszej pomocy przedmedycznej w przypadku zasłabnięcia, czy też omdlenia. Wspomniał o sposobach postępowania w sytuacji zadymienia w mieszkaniu, wystąpienia czadu oraz przypomniał zasady bezpieczeństwa osobistego nad wodą w okresie wakacyjnym. Na zakończenie uczestnicy otrzymali materiały profilaktyczne w postaci ulotek prewencyjnych, zawierające najistotniejsze kwestie dotyczące bezpieczeństwa.
Marta Mróz/MŚ