DZIAŁANIA POLICJI

W ciągu jednego dnia stracili blisko 350 tys. złotych. Nie daj się oszukać!

Data publikacji 02.10.2024

Tylko wczoraj dwoje mieszkańców powiatu poznańskiego straciło blisko 350 tys. złotych. Oszuści wykorzystując metodę tzw. "spoofingu", podszywając się pod pracowników banku, pozbawili pokrzywdzonych oszczędności życia. Kolejnemu oszustwu zapobiegł czujny taksówkarz kilka dni wcześniej. Policjanci alarmują i ostrzegają - wszelkie telefoniczne prośby o przelanie pieniędzy, należy zweryfikować osobiście w swoim banku.

Jedną z metod, której używają cyberprzestępcy, aby wykorzystać naszą nieostrożność to spoofing telefoniczny, czyli fałszywe połączenia telefoniczne przestępców podszywających się pod banki.

Mieszkańcy Poznania oraz powiatu poznańskiego pomimo wielu ostrzeżeń, kampanii informacyjnych czy warsztatów organizowanych przez policję i różne instytucje – wciąż padają ofiarami cyberoszustów. Przedstawiamy poniższe historie aby przestrzec naszych mieszkańców i zapobiec kolejnym przestępstwom. Pamiętajmy - na każdym kroku należy zachować rozsądek i wiedzieć, jak się zachowywać w cyberprzestrzeni.

Tylko wczoraj dwoje mieszkańców powiatu poznańskiego z okolic Kórnika i Mściszewa straciło blisko 350 tys. złotych. Oszuści wykorzystując metodę tzw. "spoofingu", podszywając się pod pracowników banku, pozbawili pokrzywdzonych oszczędności życia.

W obydwu przypadkach do oszukanych starszych osób zadzwonił mężczyzna, informując, że ktoś próbuje włamać się na ich konto i zaciągnąć pożyczkę. Dodał, że za chwilę ma z nimi skontaktować się pracownik banku. Po kilku minutach zadzwoniła inna osoba. Potwierdziła słowa mężczyzny. Twierdziła, że w celu ochrony pieniędzy muszą przelać pieniądze na bezpieczne konto lub iść do banku wypłacić gotówkę, a następnie wpłacić ją na rachunek techniczny. W trakcie kilkugodzinnych rozmów pokrzywdzeni wykonali kilkanaście operacji bankowych, w wyniku których stracił łącznie blisko 350 000 zł.

Mało brakowało a strat byłoby więcej. Kilka dni wcześniej podobnemu przestępstwu zapobiegł kierowca taksówki. Dzięki jego szybkiej reakcji, a następnie interwencji policji, starsza pani nie straciła swoich oszczędności. Kierowca który wiózł seniorkę do banku na poznańskim starym mieście zauważył, że ta zachowuje się bardzo nerwowo. Ponadto przez całą podróż rozmawiała przez telefon z osobą, której polecenia miała wykonywać. Wówczas czujny mężczyzna domyślił się, że ktoś próbuje oszukać kobietę i wyłudzić od niej pieniądze. Nie pozostał wobec tego bierny i powiadomił policję. Policjanci potwierdzili przypuszczenia kierowcy. Starsza pani rozmawiała z oszustami którzy chcieli aby przelała wszystkie pieniądze na wskazane przez nich konto.

Historia ta jest przestrogą i pokazuje, jak ważne jest zachowanie czujności, zwłaszcza w sytuacjach, gdy ktoś próbuje wykorzystać nasze emocje i zaufanie. Oszuści nieustannie wymyślają nowe metody, aby wyłudzić od nas pieniądze, ale czujność i zdrowy rozsądek mogą nas przed tym uchronić.

Pamiętaj!

Prawdziwy pracownik banku nigdy nie będzie żądał przelania Twoich pieniędzy na nieznane konto. Nie będzie również namawiał do przekazania Twoich danych do logowania oraz Twoich danych osobowych. Nie zażąda instalacji nieznanego oprogramowania. Każdą taką prośbę sprawdź osobiście w swoim banku.

Rozmawiajmy z naszymi rodzicami i dziadkami o tym, że są osoby, które mogą chcieć wykorzystać ich dobroć. Powiedzmy im jak zachować się w sytuacji kiedy ktoś zadzwoni do nich z prośbą o przekazanie dużej ilości pieniędzy. Nie zapominajmy także o osobach starszych, o których wiemy, że mieszkają samotnie.

Ponadto o wszystkich próbach wyłudzenia pieniędzy należy natychmiast informować Policję, korzystając z numeru alarmowego 112.

mł.asp. Łukasz Paterski

Powrót na górę strony