UWAGA! Kolejne oszustwa na pracownika banku i BLIK. Policjanci apelują o ostrożność!
Oszuści nigdy nie próżnują, cały czas szukają okazji, by wzbogacić się czyimś kosztem. Pamiętajmy, że słysząc w słuchawce informacje, z których wynika, że nasze pieniądze są zagrożone i musimy je komuś przekazać, na 100 % mamy do czynienia z oszustem. Tylko wczoraj na terenie miasta Poznania doszło do kilku oszustw metodą „na pracownika banku” oraz „na BLIK-a”. Oszuści spowodowali straty na łączną sumę 175 tys. zł. Zaskakującym jest fakt, że ofiarami oszustów padły młode osoby, które w zetknięciu z przestępcami zupełnie straciły czujność. Najlepszą obroną przed oszustwem jest zdrowy rozsądek i sceptyczne podejście do niespodziewanych wiadomości i telefonów. Bądźmy czujni i dbajmy o swoje bezpieczeństwo finansowe.
Wczoraj, tj. 10 czerwca br. policjanci zostali poinformowani o czterech oszustwach dokonanych metodą „na pracownika banku” oraz „na BLIK”. Miały one miejsce na terenie poznańskiego Nowego Miasta, Jeżyc i Grunwaldu. Łupem oszustów padło łącznie 175 tys. zł. Ofiary działając pod presją czasu zupełnie straciły czujność i dały się zmanipulować złodziejom. W konsekwencji stracili swoje oszczędności.
Mechanizm oszustwa „na pracownika banku” jest dość prosty, lecz niestety skuteczny. Oszuści dzwonią do ofiary podszywając się pod pracownika banku. Zwykle twierdzą, że doszło do podejrzanej transakcji na koncie ofiary i konieczne jest natychmiastowe działanie, aby zablokować dalsze operacje. Często stosowane są techniki manipulacyjne, aby wywołać panikę i skłonić ofiarę do szybkiego działania.
JAK SIĘ CHRONIĆ ?
Zachowaj spokój – prawdziwi pracownicy banku nigdy nie będą cię naciskać, ani straszyć. Jeśli otrzymasz taki telefon, zachowaj spokój i nie podejmuj pochopnych decyzji.
Weryfikuj tożsamość – zawsze możesz zakończyć rozmowę i samodzielnie zadzwonić do banku i na oficjalny numer infolinii, aby upewnić się, że rzeczywiście miała miejsce podejrzana transakcja.
Nigdy nie podawaj danych – prawdziwy pracownik banku nigdy nie poprosi cię o podanie pełnych danych logowania, PIN-ów, ani kodów autoryzacyjnych
Nie klikaj w linki od nieznanych nadawców – mogą prowadzić, do stron, które podszywają się pod strony płatności lub witryny banków, aby wyłudzać dane i pieniądze
W przypadku oszustwa „na BLIKA” oszuści kontaktują się z ofiarą za pomocą mediów społecznościowych, sms-ów lub wiadomości na komunikatorach, podszywając się pod znajomego lub członka rodziny. Zwykle proszą o szybkie przesłanie pieniędzy poprzez kod BLIK, tłumacząc to nagłą sytuacją.
PAMIĘTAJ !
Zweryfikuj prośbę – zawsze skontaktuj się bezpośrednio z osobą, która prosi o pieniądze, najlepiej telefonicznie, aby upewnić się, że to rzeczywiście ona wysłała wiadomość
Uważaj na presję czasu – oszuści często wywierają presję, twierdząc, że sprawa jest pilna. Nie daj się zwieść – zawsze znajdź chwilę
Ustaw limity transakcji – wiele banków umożliwia ustawienie dziennych limitów na transakcję BLIK. Może to być dodatkowe zabezpieczenie przed utratą dużej sumy pieniędzy.
Oszustwa „na pracownika banku” i „na BLIK-a” stają się coraz bardziej powszechne, dlatego tak ważna jest ostrożność i świadomość zagrożeń. Kluczowe są także zachowanie spokoju, weryfikowanie tożsamości kontaktujących się osób. Edukacja i profilaktyka mogą pomóc nam uniknąć nieprzyjemnych sytuacji, nerwów, a przede wszystkim utraty pieniędzy.
W przypadku podejrzenia oszustwa należy natychmiast skontaktować się z bankiem i zgłosić sprawę Policji.