DZIAŁANIA POLICJI

POZNAŃ - STRACILI PRAWIE 200 TYSIĘCY ZŁOTYCH – CHROŃ SWOJE OSZCZĘDNOŚCI PRZED OSZUSTAMI!

Data publikacji 15.05.2024

Pomimo wielu ostrzeżeń policjantów, ludzie działający pod presją czasu często padają ofiarami oszustów. Kiedy tracimy czujność, przestępcy bez skrupułów to wykorzystują i pozbawiają nas oszczędności życia. Tylko wczoraj dwoje poznaniaków straciło łącznie niemal 200 tys. złotych. Zostali oszukani metodą na „pracownika banku”. Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność i rozwagę nie tylko do seniorów!

Wczoraj policjanci z Poznania otrzymali zgłoszenia od mieszkańców z rejonu poznańskiego Grunwaldu 33-letniej kobiety i 53-letniego mężczyzny - o tym, że zostali oni oszukani metodą „na pracownika banku”. Oszuści będąc w stałym kontakcie telefonicznym z pokrzywdzonymi doprowadzili ich do niekorzystanego rozporządzenia pieniędzmi wprowadzając ich w błąd i podając się za pracownika placówki finansowej. Pokrzywdzeni stracili łącznie prawie 200 tys. złotych. 

Oszustwa "na pracownika banku" w ostatnim czasie stały się bardzo popularne. Niestety oszuści działają tak wiarygodnie, że gdy dzwonią do nas, to na ekranie telefonu wyświetla się numer infolinii z nazwą banku, dlatego połączenie nie wzbudza podejrzeń. Policja po raz kolejny apeluje o ostrożność i rozwagę!

Schemat działania oszustów w takich przypadkach jest bardzo podobny. Do pokrzywdzonego dzwoni telefon, gdzie osoba po drugiej stronie przedstawia się jako pracownik banku. Najczęściej informuję, że pieniądze zgromadzone na rachunku bankowym są zagrożone, bądź ktoś chce zaciągnąć na nasze dane kredyt bankowy. Kontynuuje, że należy je, jak najszybciej przesłać na inne bezpieczne, wskazane konto, aby uchronić je przed utratą. Działający pod presją czasu ludzie padają wówczas ofiarami przestępców, przekazując oszczędności życia za pomocą kodów blik bądź właśnie przelewając środki na wskazane konta oszustów. BĄDŹMY CZUJNI NA TAKIE SYTUACJE! NIE DAJMY SIĘ ZMANIPULOWAĆ!

Jeśli tylko mamy JAKIEKOLWIEK podejrzenia co do tożsamości kontaktującej się z nami osoby, należy NATYCHMIAST PRZERWAĆ POŁĄCZENIE! Bez względu na to, w jakim wieku jesteśmy i jak dużo wiemy o tego typu oszustwach, nie warto dać się wciągnąć w rozmowę, która w konsekwencji doprowadzi nas do utraty oszczędności życia.

Przypominamy, że przestępcy są naprawdę bardzo dobrze przygotowani do swojej „pracy”. Wykorzystują różne techniki socjotechniczne, aby odpowiednio zmanipulować ofiarę, która nie dość, że nie domyśli się, że właśnie jest okradana, to dodatkowo będzie wdzięczna za udzieloną jej rzekomą pomoc.

Nieprzyjemne sytuacje mogą spotkać każdego, bez względu na wiek. Przyjęło się bowiem uważać, że oszuści żerują na starszych osobach, które często nie wiedzą, jak działa Internet i wszelkiego rodzaju aplikacje. Jednak, co podkreślamy po raz kolejny, przestępcy są bardzo dobrze przygotowani i potrafią przekonać do odpowiednich działań nawet osoby znające wszelkie nowinki techniczne.

Kolejny raz przestrzegamy przed ufaniem osobom, które kontaktują się z nami telefonicznie lub przez Internet. I to nawet, jeśli na ekranie telefonu wyświetla się informacja, że dzwoni do nas właśnie przedstawiciel banku. Oszuści w prosty sposób mogą podszyć się pod numer banku, a następnie dzięki uzyskanym podczas dalszej rozmowy danym, są jeszcze skuteczniejsi w namówieniu do wykonania przez ofiarę następnych poleceń.

Nie instalujmy też na komputerach, smartfonach czy tabletach nieznanych nam aplikacji. Te, które wykorzystują oszuści, w normalnym użytkowaniu służą np. do udzielania wsparcia technicznego w firmach, jednak w rękach oszustów to sprawne narzędzie do kradzieży danych do logowania lub innych ważnych informacji.

sierż.sztab. Łukasz Paterski

Powrót na górę strony