Komunikaty

Komunikat 5

KOMUNIKAT DOTYCZĄCY UTRATY REJESTRU BADAŃ ANALIZATOREM WYDECHU

 

           

           Na podstawie art. 45 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2018 r. o ochronie danych osobowych przetwarzanych w związku z zapobieganiem i zwalczaniem przestępczości (Dz. U. z 2019 r. poz. 125 ze zm.), informujemy o utracie rejestru badań analizatorem wydechu przez funkcjonariusza Policji komisariatu Policji Poznań – Jeżyce będącego w strukturze organizacyjnej Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. Rejestr ten policjant utracił podczas służby pełnionej z 4 na 5 maja 2023 r. na terenie objętym działaniem komisariatu. Po podjęciu informacji w tym zakresie przeprowadzono szereg czynności zmierzających do odzyskania rejestru. Sprawdzono trasę, po której poruszali się policjanci oraz miejsca przeprowadzania przez nich interwencji, również pod kątem obecności kamer monitoringu, sprawdzono wnętrza pojazdów
i pomieszczeń służbowych. Przejrzano również zapisu nagrań z kamer nasobnych funkcjonariuszy. Rejestru jednak nie znaleziono.

            Rejestr był prowadzony od dnia 3 marca 2020 r. W każdym rejestrze badań analizatorem wydechu dokumentuje się następujące informacje: imię i nazwisko osoby badanej, powód badania, dzień i godzinę badania, wynik (wyniki) badania.

            Z uwagi na to, że dane w utraconym rejestrze pozwalają na ograniczone możliwości zidentyfikowania osób fizycznych (w rejestrze dokumentuje się imiona i nazwiska osób badanych), zdarzenie zostało potraktowane jako naruszenie ochrony danych osobowych. Stwierdzono też,
że zdarzenie może powodować wysokie ryzyko naruszenia praw lub wolności os
ób, których dane utracono, w zestawieniu z informacją na temat pozytywnego (tj. stanu nietrzeźwości lub po użyciu alkoholu) wyniku badania oraz powodu badania (np. kontrola drogowa).

            Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 44 ust. 1 ww. ustawy, powyższą sprawę zgłoszono pisemnie organowi nadzorczemu, którym jest Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

            Trwają czynności zmierzające do ustalenia osób, których dane widniały w utraconym rejestrze.

            Zapis § 34 ust. 1 Zarządzenia Nr 30 Komendanta Głównego Policji w sprawie pełnienia służby na drogach z dnia 22 września 2017 r. (Dz.Urz. KGP z 2017 r. poz. 64 z późn. zm.) stanowi, iż badanie analizatorem wydechu, bez względu na jego wynik policjant odnotowuje bezpośrednio po jego przeprowadzeniu w rejestrze.

            W Komendzie Miejskiej Policji w Poznaniu obowiązuje polityka ochrony danych, do której przestrzegania są zobowiązani wszyscy pracownicy i funkcjonariusze Policji. Wszystkie rejestry badań analizatorem wydechu mobilnych urządzeń są opatrzone naklejkami informującymi o tym, że dane osobowe zawarte w tej dokumentacji podlegają ochronie prawnej, ich nieuprawnione przetwarzanie jest niedozwolone, a dokumentacja jest własnością Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu. Na naklejce widoczna jest też informacja, w jaki sposób należy przekazać tę dokumentację w przypadku jej znalezienia.

            Niemniej jednak, w celu zminimalizowania ryzyka wystąpienia podobnego zdarzenia, w dniu 9 maja 2023 r. omówiono przypadek naruszenia podczas odprawy z kadrą kierowniczą Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu oraz podległych komisariatów Policji. Komendant Miejski Policji w Poznaniu wydał w tej sprawie stosowne polecenia.

            Inspektor Ochrony Danych KMP w Poznaniu w dniu 23 maja 2023 r. przeprowadził szkolenie dla pracowników i funkcjonariuszy komisariatu Policji Poznań Jeżyce, w którego trakcie szczegółowo omówiono przedmiotowe naruszenie.

            Zakończono też czynności wyjaśniające w stosunku do funkcjonariuszy, którzy przyczynili się do powstania naruszenia, w rozumieniu przepisów art. 134i ust. 4 ustawy o Policji z dnia 6 kwietnia 1990 r. (tj. z dnia 8 grudnia 2022 r., Dz. U. z 2023 r. poz. 171, z 2022 r.
poz. 2600, z 2023 r. poz. 185, 240, 289, 347).

            Negatywnymi skutkami opisanego naruszenia mogą być próby wywarcia wpływu lub szantażu, zastraszenia w celu zdyskryminowania lub też naruszenia dobrego imienia osób, których dane widnieją w utraconym rejestrze.

            W związku z zaistniałą sytuacją zalecamy zwracać szczególną uwagę na bezpieczeństwo swoich danych. Chodzi tu w szczególności o ostrożność lub wręcz ignorowanie nieoczekiwanych wiadomości przesyłanych przy użyciu np. portali społecznościowych, w szczególności takich, które mają na celu poszerzenie zakresu wiedzy na temat kategorii danych osobowych. W przypadku posiadania przez osobę nieuprawnioną nawet szczątkowych danych, może ona próbować uzyskać od osób, których dotyczy naruszenie, więcej informacji na ich temat.

            W przypadku podejrzenia wykorzystania danych przez osoby nieuprawnione, posiadania dodatkowych informacji w zakresie przedmiotowego naruszenia lub potrzeby zadania dodatkowych pytań, prosimy o bezpośredni kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu podinsp. Wojciechem Wasielewskim (ul. Szylinga 2, 60-787 Poznań), za pośrednictwem poczty elektronicznej iod.poznan@po.policja.gov.pl lub telefonicznie pod numerem telefonu 47 77 140 65.

Powrót na górę strony